صدای بازی مستقیما روی تجربهی کاربری گیمر تاثیر میگذارد. حتی یک ثانیه تاخیر صدای شلیک معادلات جذابیت بازی را تحت تاثیر قرار میدهد. صدای بازی به سه دلیل اهمیت دارد:
- با گیمر سرنخ میدهد تا راحتتر بازی کند.
- پاسخ فوری کاربر است. به این شکل که کاربر با شنیدن صدای قدم زدن خودش یا طرف مقابل میتواند اطلاعات لازم را از وضعیت به دست بیاورد.
- موسیقی احساسات را برانگیخته میکند.
پش شما باید به طراحی صدای بازی اهمیت ویژهای بدهید. ما در این مقاله به شما یاد خواهیم داد چگونه با بودجهی کم کیفیت صدای بازی خود را بالاتر ببرید و تجربهی گیمرها را لذتبخشتر کنید.
قبل از هر چیز دوست دارم شما را با بودجهی طراحی صدای چند استدیو مستقل بازیسازی آشنا کنم:
Triskell – کمتر از ۱۰ درصد از کل بودجهی خرج شده برای بازی
Pixelnest – کمتر از ۱۰ درصد
Alkemi – برای Drifting Lands کمتر از ۷ درصد و برای بقیه بازیها کمتر از ۱۵ درصد
Cheeseburgames – کمتر از ۵ درصد
Epistory – کمتر از ۵ درصد
پس نگران نباشید. صدای بازی قرار نیست هزینهی زیادی برای شما داشته باشد. به ۶ راهکار زیر توجه داشته باشید:
اول: وبسایتهایی که مخصوص دانلود صدای بازی هستند را چک کنید.
اگر طراح صدای گیم در تیم خود ندارید یا بودجهی شما آنقدر زیاد نیست تا یک نفر را برای این کار استخدام کنید دنبال سایتهایی باشید که صداهای بازی را برای دانلود قرار دادهاند. این صداها برای شروع بسیار عالی هستند و اگر مایل بودید میتوانید تغییرات موردنظر خود را با نرمافزارهای خاص روی آن اعمال کنید. .
دوم: قبل از جاگذاری صداها آنها را در ذهن خود بسازید
اگر یک بازیساز مستقل هستید و دوست دارید صدای بازی را خودتان قرار دهید باید قبل از هر چیز تعداد صداها و نوع صداهایی که نیاز دارید را مشخص کنید. به طور مثال اگر میخواهید یک بازی اکشن با تفنگ بسازید و اسلحهی شما کلاشینکف است. باید تمام صداهای لازم برای کلاشینک مثل، صدای خشاب گذاری، صدای رگبار، صدای جرقه، صدای پوکه و صدای خالی بودن اسلحه و … را برای آن در نظر بگیرید و یادداشت کنید تا متناسب با آن دنبال صدا بگردید.
سوم: ببینید گیمپلی شما به چه چیزی نیاز دارد.
اگر منابع شما محدود است پس باید ببینید گیم پلی شما چه چیزی برای ارائه دارد و متناسب با آن تصمیم بگیرید. همهچیز به تعامل و اینتراکشن کاربر با بازی در ارتباط است. به طور مثال در برخی بازیها نیاز است برای دکمههای ui خود صدا در نظر بگیرید و در برخی بازیها هم نیاز نیست. این نوع گیم پلی بازی شماست که تعیین میکند چه موقع از صدا استفاده کنید و چه موقع استفاده نکنید.
در برخی بازیها نیاز است برای برد و باخت صدای خاصی در نظر بگیرید و در برخی نیازی نیست. در نهایت این شما هستید که تصمیم میگیرید چه صدایی را در کجا قرار دهید تا حس آن به درستی منتقل شود. البته باید یاد بگیرید برخی مواقع هم سکوت کنید.
چهارم: از ترکیب موزیک و صدای بازی اطمینان حاصل کنید.
وقتی اولین بازی خودمان را ساختیم صداساز بازی از من پرسید موزیکهای بازی شما قرار است چه چیزهایی باشند؟ من از او پرسیدم که مگر اهمیتی دارد؟ او گفت بله. من نیاز دارم بدانم موزیکهای اصلی چه چیزهایی هستند تا متناسب با آن صداها را بشناسم. زیر و بم موزیک را شناسایی کنم و با فرکانسهای افکتهای صوتی تطبیق دهم تا ترکیب آنها آزاردهنده نشود. اگر این فرکانسها در یک دامنهی خاص باشند زود گوش را خسته میکنند و یا باعث اذیت شدن گوش میشوند و باید در ترکیب موزیک تمام این موارد لحاظ شوند. خودتان چند بار موزیک و صداهای بازی را همزمان پخش کنید و با نهایت دقت به آن گوش بدهید. کمترین نویزهای مزاحم را شناسایی کنید و آنها را اصلاح کنید.
پنجم: از صدای سایر بازیها یاد بگیرید.
تقلید چیز بدی نیست. شمایی که این متن را میخوانی در تمام زندگیات تقلید کردهای. حتی اگر فکر میکنی که تا حالا تقلید نکردهای هم داری از افرادی تقلید میکنی که چنین حرفهایی را میزنند. در ضمن اسم این کار را تقلید نگذارید. شما دارید از سایر بازیها یاد میگیرید. همانطور که الفبا را در کودکی یاد گرفتهای یا همین الان که بازیسازی را یاد گرفتهای. یک هدست یا هندزفری باکیفیت تهیه کنید و با نهایت دقت و در ولومهای مختلف صدای سایر بازیها را گوش بدهید و همزمان بازی کنید ولی تمرکز اصلی شما روی صدا باشد. یا حتی چشمهایتان را ببندید و صرفا به صدای بازیها گوش بدهید تا بتوانید از آنها ایده بگیرید.
ششم: مفید و مختصر باشید.
سعی نکنید الکی با صدا هیجان کاذب به بازی منتقل کنید. این یکی از عواملی خواهد بود که گیمرها به سرعت بازی شما را حذف خواهند کرد. صدا باید دقیق، مفید و مختصر باشد و اضافه کاری نداشته باشد. از قانون KISS استفاده کنید یعنی keep it sweet and short
اگر صداها را از پکیجهای صدا موجود در اینترنت پیدا میکنید. باید به دنبال صداهایی باشید که حتیالامکان کوتاه و ساده باشند. پیچیدگی الکی هیچ جذابیتی برای کاربران ندارد.
تنها صداست که میماند. به صدا ایمان بیاور.