در ابتدا باید بدانیم هدف از طراحی صدا در بازی چیست؟ هدف اصلی و قطعی این است که کاربر تجربهی کاربری هیجانانگیز داشته باشد و بتواند به راحتی با بازی ارتباط برقرار کنید. و عموما برای موارد خاصی استفاده میشود به طور مثال:
- حالتی از بازی مثل دریافت امتیاز، تغییر مراحل، میزان توانایی بازیکن و …
- صدای محیط مانند باد و باران و صدای ماشینها و حیوانات و …
- مود بازی یا حالت روانی بازی مانند خطر، هیجان، ثبات، ماجراجویی، آرامش و …
چه زمانی به افکت صدا در بازی نیاز داریم؟
برای اینکه بدانیم چه زمانی به صدا در بازی نیاز داریم باید به چند سوال اساسی زیر پاسخ دهید:
- آیا محیط نیاز به حرکت و سیال بودن دارد؟
- آیا محیط باید توجه کاربر را جلب کند و یا به او هینت و اشارههایی برای ادامهی روند بازی بدهد؟
- آیا محیط کاربر را وادار به انجام کار میکند؟
- آیا حالت روانی بازی به شکلی است که صدایی خاص برای ایجاد این شرایط روانی نیاز است؟
اگر جواب سوالات بالا «بله» است پس باید بدانید که این قسمت یا المان از بازی شما نیاز به صدا دارد. این سوالات برای تمام قسمتهای بازی صادق هستند و اگر بازی خود را به چند قسمت مجزا تقسیم کنید راحتتر میتوانید صداهای مربوط به هر قسمت را استخراج کنید.
چگونه میتوانم یک افکت صوتی ایجاد کنم؟
در حالت عادی بهترین صداها، آن صداهایی هستند که یک حالت طبیعی را توسط نرمافزارهای خاص دستکاری میکنند تا متناسب با مود و حالت بازی شود. یعنی واقعیت را باید با خیال ترکیب کرد تا بتوان به یک صدای ایدهال برای بازی رسید.
حالا برای اینکه بتوانید تغییرات لازم را بر روی صدا ایجاد کنید باید به چند سوال زیر متناسب با بازی خود جواب بدهید.
- آبجکت یا المان موردنظر شما قرار است چه کاری انجام دهد؟
- دوست دارید صدایی که بر روی یک آبجکت قرار میدهید چه پیامی به کاربر یا گیمر برساند؟
- با استفاده از صدا میخواهید چه حالت روانی را ایجاد کنید.
- نوع و جنس کاراکتر چیست و آیا صدایی متناسب با آن میتوان در نظر گرفت؟
برای هر کدام از این موارد میتوانید فرکانسهای خاصی را روی صدای واقعی پیادهسازی کنید. معمولا در استودیوهای صدابرداری هم ابتدا صداهایی از محیط با استفاده از دستگاههای قدرتمند ضبط میشود و سپس تغییراتی متناسب با حال و هوای انیمیشن یا بازی و پادکست و … روی آن اعمال میشود.
دامنهی شنوایی گوش انسان به چه شکل است؟
چه ابزارهایی برای ساخت صدا وجود دارد؟
شما میتوانید صداهای بازی را در نرمافزارهای زیر ایجاد کنید:
- Garageband فقط مخصوص سیستم عامل مک
- Audacity رایگان
- Reaper
- Cubase
- Sony Acid
آیا تفاوتی بین صدای بازی دوبعدی و صدای بازی سهبعدی وجود دارد؟
در حالت کلی هیچ تفاوتی وجود ندارد و این شما هستید که تعیین میکنید چه صدایی را در چه زمانی استفاده کنید. با این حال بازی سه بعدی میتواند صداهایی به مراتب رئالتر و واقعیتر از بازیهای دوبعدی داشته باشد چرا که نسبت به بازی دو بعدی بیشتر به واقعیت نزدیک است.
معمولا بازیهای سهبعدی در حالت هدفونبهگوش بازی میشوند و دقت صوت آن باید بالاتر باشد در حالی که بازیهای دوبعدی بیشتر Casual هستند و در هر موقعیتی بازی میشوند و چندان نیازی به صداهای قدرتمند باکیفیت نزدیک به واقعیت ندارند.
تنها صداست که میماند. به صدا ایمان بیاور.