شما در حال خواندن بخش دوم از تنظیم صدا در یونیتی هستید. اگر می‌خواهید این مطلب را از ابتدا بخوانید روی این لینک کلیک کنید: تنظیمات صدا در یونیتی – بخش اول

در قسمت اول از تنظیمات صدا در یونیتی با منبع صدا و فایل صدا آشنا شدیم و حال می‌خواهیم در ادامه به برخی مشکلاتی که در حین پخش صدا در یونیتی و بازی به وجود می‌آیند بپردازیم.

صدا در یونیتی پخش نمی‌شود؟

AudioSource تقریبا از تمام فرمت‌های صوتی پشتیبانی می‌کند اما ترجیحا از فرمت‌های mp3 و یا wav استفاده کنید که همخوانی بیشتری با سیستم‌های صوتی دارند و کیفیت آن‌ها نیز بیشتر است. ممکن است اولین مشکل در یونیتی برای پخش صدا فرمت‌های ناشناخته باشد که می‌توانید این فرمت‌ها را ابتدا با نرم‌افزارهایی نظیر JetAudio و یا Format Factory تغییر دهید و سپس مجددا در یونیتی بارگذاری کنید.

برخی دیگر از مشکلات شایع که در هنگام پخش صدا در یونیتی در ادامه آورده شده‌اند.

  1. ممکن است میزان صدا را روی عدد صفر قرار داده باشید. یعنی آن را در حالت میوت قرار داده‌اید که باعث می‌شود صدا شنیده نشود.

  1. ممکن است AudioSource را در حالت غیرفعال قرار داده باشید. اگر منبع صدای شما غیر فعال باشد مطمئنا هیچ صدایی پخش نمی‌شود.

  1. اگر تیک Play On Awake را نزده باشید به این معناست که در هنگام ایجاد آبجکت شما منبع صدا ایجاد نمی‌شود. البته نیازی نیست همیشه این گزینه را بزنید ممکن است برخی آبجکت‌های شما در طول بازی صدای همیشگی نداشته باشند.

ادامه تنظیمات صدا در یونیتی

در حال حاضر گاوها و تمام حیوانات صدای خاص خودشان را دارند اما چند مورد هنوز وجود دارند که باید صدای آن‌ها تنظیم شود.

  • برای تراکتورها صدایی تنظیم نشده است.
  • هیچ صدایی برای برد یا باخت و موفقیت و شکست وجود ندارد.

اگر این صداها را هم به بازی خود اضافه کنید می‌توانید حس واقعی‌تری به بازی خود بدهید.


راستی تا یادمان نرفته بگوییم که ما برای شما مجموعه‌ای از پکیج های صدای بازی را جمع‌آوری کرده‌ایم که می‌توانید برای طراحی صدای بازی خود از آن استفاده کنید، روی این لینک کلیک کنید تا به این مجموعه رایگان دسترسی داشته باشید: دانلود صدای بازی 

از مطالب وبلاگ نیز برای برای بهینه‌سازی طراحی صدای بازی خود بهره ببرید.


اضافه کردن صدا در یونیتی – صدای تراکتور

برای اضافه کردن صدای تراکتور هنگام جلو یا عقب رفتن باید دقیقا مثل صدای حیوانات عمل کنید با این تفاوت که باید هر سه تراکتور را انتخاب کنید و برای هر سه یک AudioSource ایجاد کنید و سپس از قسمت صداها فایل tractor را انتخاب کنید و در قسمت AudioClip قرار دهید و در نهایت تیک Play On Awake را بزنید.

حالا کافیست به حالت Play Mode بروید تا صدای تراکتورها را بشنوید.

این بسیار خوب است که همه‌ی تراکتورها صدا دارند اما یک مشکل وجود دارد و آن هم اینکه هر سه تراکتور با هم صدا تولید می‌کنند و نمی‌توان کدام صدا برای کدام تراکتور است. در ضمن صدای هر سه تراکتور هم بسیار زیاد است و صدای حیوانات تقریبا شنیده نمی‌شود. چه باید کرد؟

همانطور که قبلا گفتیم ۳D Sounds یا همان صدا در محیط سه بعدی به میزان فاصله‌ی آبجکت از AudioListener‌ که روی دوربین قرار دارد بستگی دارد. یعنی هر چه یک تراکتور دورتر شود میزان صدای آن کمتر می‌شود که برای این بازی بسیار مناسب است.

روی tractor کلیک کنید و در قسمت Inspector و سپس AudioSource به قسمت ۳D Sound Setting بروید.

در این بخش گزینه‌هایی می‌بینید که می‌توانند به شما در تنظیم صدای متناسب با بازی کمک کنند. به طور مثال Doppler Level شدت صدا در هنگام حرکت یک المان نسبت به یک المان متحرک دیگر است. یعنی زمانی که جسم حرکت می‌کند با چه شدت صدا و چه فرکانسی تغییر می‌کند که رابطه‌ی آن را یک فیزیکدان اتریشی اثبات کرده است که به اثر دوپلر یا داپلر معروف است. در این جا سطح استفاده از Doppler Level را روی ۰٫۶۸  قرار می‌دهیم به این معنا که می‌خواهیم تا حد زیادی از این اثر استفاده کنیم تا به واقعیت نزدیک‌تر شود.

گزینه‌ی بعدی Rolloff Level است که رابطه‌ی میزان صدا با با فاصله از AudioListener‌ را مشخص می‌کند که برای این بازی روی حالت خطی یا همان Linear‌ قرار می‌دهیم و سپس فاصله‌ی ماکزیمم و مینیمم را برای آن تعیین می‌کنیم. فاصله‌ی ماکزیمم را روی ۹ قرار می‌دهیم یعنی اگر تراکتور ۹ واحد (اگر مقیاس شما متر باشد یعنی ۹ متر) از AudioListener دور شود هیچ صدایی از آن به گوش نمی‌رسد. فاصله‌ی مینیمم را هم روی ۱ قرار می‌دهیم چون کمترین فاصله‌ا‌ی که آبجکت با دوربین دارد روی این مقدار تنظیم شده است.

اگر الان روی حالت Play بروید خواهید دید که تراکتور جلویی بیشترین میزان صدا را دارد و تراکتورهای عقبی صدای آن‌ها به مراتب کمتر است. اگر تراکتور‌ها را حرکت بدهید خواهید دید که میزان تغییرات صدای آن‌ها نیز متفاوت‌تر است چون اثر داپلر روی آن‌ها اعمال شده است.

ادامه‌ی مبحث در بخش سوم تنظیم صدا در یونیتی آموزش داده می‌شود. در بخش سوم به شما یاد خواهیم داد چگونه صداهای تراکتورها را در حین بازی فعال و یا غیر فعال کنید. صداهای برخورد را تنظیم خواهیم کرد و در مورد کدنویسی و انجام عملیات مختلف برای صدا در یونیتی اطلاعات گسترده‌ای را ارائه خواهیم کرد.

برای دانلود پکیج یونیتی که این آموزش بر مبنای آن می‌باشد از لینک زیر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست